zondag 8 november 2015

Ik sloop alles! Het is een bijzonder talent.

framboos
Vandaag had ik een paar uurtjes om stuk te slaan op de tuin. Manlief offerde zijn fiets-uren op zodat ik me kon concentreren op het verhelpen van een best wel groot probleem. Maar daar straks meer over. 

Eerst aandacht voor deze grandioze framboos graag. En zo heb ik er nog tientallen hangen aan die gekke struik. Wat een dankbaar gewas! Twee oogsten in één jaar en alle vruchten even lekker. 


Er hangen ook de nodige versteende exemplaren tussen, maar een kniesoor die daar op let. Wat ik raar vind is dat de vogels ze kennelijk helemaal niet moeten, die frambozen! Alles wordt met rust gelaten. 

Anyway. 

Ik ging eigenlijk niet naar de tuin om daar heerlijke frambozen te eten. Ik moest iets anders doen. Want! Gisteren was ik er al even om kruiden te plukken (tijm en platte peterselie) en toen zag ik dat er iets stoms was gebeurd met de schuur. 
De oplettende bloglezer ziet waarschijnlijk meteen wat het probleem is. De dakgoot van het schuurtje en de afvoer naar de waterton waren finaal afgebroken. En de schuldige ben ik zelf. 



Ik vond het een paar weken eerder namelijk een goed idee om een steigerplank te drogen te zetten tegen de zijkant van de schuur. De steigerplank zelf vond dat kennelijk niet zo'n goed idee en is naar rechts gegleden, dwars door de wankele constructie dakgoot/afvoer/waterton. Gevolg: een kapotte dakgoot en een zeiknatte boel achter de schuur. 

Dus vandaag heb ik de boel aan elkaar geplakt met tape. Hopelijk houdt dit het een beetje. Ik heb daar vroeger onze oude badkamer min of meer lekvrij mee gekregen, dus ik verwacht er veel van. 

Redelijk schots en scheef, maar dat maakt voor de waterafvoer in ieder geval niet uit. De pijpen bleken ook vol zwarte prut te zitten (iieuwww) dus ergens was het wel goed dat het een keer schoongemaakt werd. (ALTIJD POSITIEF BLIJVEN MENSEN!)


De tuin ziet er vrij troosteloos uit, zo op het eerste gezicht. Alles is half dood of overwoekerd of ligt te rotten in een hoekje. 
OH JA ECHT CHANTAL?

Nee. Er zijn dingen die het tóch wel lekker vinden dat het opeens 18 graden is op 7 november. Zoals daar zijn:



De Oost-Indische kers is met nieuw élan aan het groeien gegan. (ja dat klopt niet maar anders rijmt het niet)


Er groeien nog steeds lekker zoete aardbeien! Je moet er wel op tijd bij zijn als ze rijp zijn, want het stro dat ik had neergelegd is bijna vergaan en dan hangen je heerlijke vruchten in de modder. En komt er een vaag beestje er maar één hapje van nemen. True story. Al die aardbeien! Met één klein rotgaatje er in.



Kijk. Kijk nou toch eens. Die gekke artisjokken blijven ook maar doorploeteren! Beste aankoop van het jaar. Binnenkort weer warme artisjokken snoepen met een zuur dipje!! Mmmm. Hashtag zin in. 


ok, die foto is niet scherp maar je ziet wat ik bedoel
Ook heb ik opeens nieuwe dille. Nou ja, opeens...ik zag wel dat de 'oude' dilleplanten hun zaad vrolijk verspreidden en ik heb daar niks tegenin gebracht. En nu ben ik blij want ik had niet gedacht dat het nog zou kiemen. Heb in de afgelopen week al meer dille gegeten dan in de afgelopen 10 maanden. 



Tot slot zijn er opeens nieuwe bolcourgettes. Ze zijn nog erg mini. De plant zag er eerlijk gezegd meer dood dan levend uit. Ik was net van plan om hem definitief de nek om te draaien toen ik deze nieuwe courgetjes zag. Hij mag nog even leven.


In het plastic kasje bleek ik te beschikken over een tomaatdrogerij. Ik weet niet zo goed wat ik met deze cherrytomaatjes nog aan moet. Kun je ze nog eten als ze (al een tijdje) aan een droog, dor ding hangen?


Verder verdien ik een prijs voor meest sneue rode paprika aller tijden. Hij is zo raar geworden, dat ik hem zéker niet ga opeten. 



Ook de spruiten zijn een beetje raar geworden. Sommigen zijn zo groot als een kindervuist. Zijn er nog niet-kieskeurige varkens in de buurt?

Dan kunnen die, als ze de rare spruiten op hebben, ook meteen gaan wonen in mijn schuur. Een echte zwijnenstal inmiddels. Ik verzamel nog moed om hem op te ruimen. Zou mooi zijn als ie voor het nieuwe seizoen begint helemaal aan kant is. En overzichtelijk ingedeeld. En al het gereedschap moddervrij enzo. En alle labeltjes, touwtjes, bakjes op plekken waar ik ze makkelijk kan vinden. 



Dream on. 

Groe(n)tjes!


2 opmerkingen:

  1. herkenbaar, zo gaat dat hier op het laatst ook, dingen blijven staan totdat je ze niet meer lekker vind... zo zonde eigenlijk, maar ja, blijkbaar werkt dat zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat je er misschien een beetje klaar mee bent op een gegeven moment? Zou niet moeten natuurlijk, maar ja.

      Verwijderen