donderdag 18 mei 2017

Geacht Tuincentrum Overvecht

Heden was ik weer eens in uw tuincentrum. Dit keer niet om kattenvoer te halen of kerstballenhaakjes, maar om wat gezellig perkgoed te kopen en eventueel een bak om aan de schutting te hangen.
Als ik wat neerslachtige gevoelens heb kan ik altijd erg opknappen van een tripje naar een tuincentrum. Helaas was dat vandaag niet het geval. Want van uw tuincentrum (of wat daar voor moet doorgaan) werd ik alleen maar depressiever.
Het begon al op de parkeerplaats. Een enorme vlakte, die plaats biedt aan honderden auto’s. Er stonden er een stuk of vijf, allemaal op een kluitje, allemaal bij de ingang. De rest van die gigantische parkeerplaats stond leeg. En dat al een hele tijd, want overal groeien plukken onkruid tussen de tegels vandaan.
In de hal van het tuincentrum bevond zich ooit een bloemist. En er stonden tuinsets opgesteld en de laatste jaren ook een paar monsterlijk grote plastic wit/groene koeien. Waarom die koeien er stonden was mij altijd een raadsel; ze waren niet alleen eng groot (volgens mij even groot als een gemiddelde echte koe) maar ook bespottelijk duur. Sorry hoor, maar wie koopt er nou zoiets?!
Het antwoord is volgens mij: Niemand. En dat moet u ook ingezien hebben want vandaag waren de koeien weg. Ook de bloemist is weg (al een tijdje) en er stond nog één lullig tuinsetje. Gelukkig was daar nog wel Het Grote GlitterPaard. Met een soort bak ervoor waarop de prijs van het paard stond (een werkelijk obsceen bedrag) en de strenge mededeling NIET OP KLIMMEN (of zitten, daar wil ik even vanaf zijn). Hier een plaatje van een vergelijkbaar paard, ik heb in de winkel geen foto gemaakt van het echte paard want ik was helemaal niet van plan om u een zeurderige brief te sturen maar KIJK NOU HOE SUF!
Welke idioot gaat er nou een breekbaar glitterpaard kopen dat letterlijk even groot is als Amerigo? Waar zet je zo’n ding neer en wat zegt dat over jou als persoon?
Maar genoeg over de entree van uw tuincentrum. Binnen vond ik niet wat ik zocht. Dat kan gebeuren. Alleen waren bij u de schappen gewoon echt helemaal leeg! Perkgoed? Forget it. Het bood een zielige aanblik. En dat terwijl het half mei is! De tijd dat het moet barsten van kleur in een tuincentrum! Groen paars geel wit roze rood oranje moet je tegemoet spatten! Afijn...

Waar zijn alle plantjes? Ik dacht aan een leveringsprobleem maar volgens de kassamevrouw was er juist die ochtend nog vanalles gebracht. Was ik te laat? Ik kon het me niet voorstellen.
Buiten, bij de heesters en bomen en klimplanten was alles uitgebloeid en uitgeblust, leek het wel. De tegels op de grond waren groen van de algen.
En dan heb ik het nog niet eens over de afdeling tuinmaterialen. Hekken, schuttingen en dat soort spul.
Ik zet hier een foto neer en verder zal ik dan niks zeggen over die afdeling:
Gezellig hè?
Binnen bij de kamerplanten valt de schade dan nog mee, hoewel ik nog steeds het ‘restaurant’ mis. Met de dagschotel die jaar in jaar uit hetzelfde was: Uitsmijter met melk of karnemelk. Het rook er altijd zo gezellig naar bejaardenhuiseetzaal.
Maar goed. Dat restaurant is al jaren dicht ook.
In plaats van planten verkoopt u steeds meer meubels, (lelijke!) accessoires en troepjes. Er staat zelfs een scootmobiel te koop! WAAAAROM!?! Wie koopt er nou een scootmobiel bij een tuincentrum?
Dan naar de kassa. Waar altijd maar 1 van de 8 kassa’s bemand is. En waar altijd blijkt dat er ergens een prijsje ontbreekt waardoor er 20x omgeroepen moet worden dat er iemand moet kijken wat deze tuinkabouter ook al weer kost.
Bij de klantenservice is nooit iemand. Inpakfolie? Is er niet. Als je cadeaupapier wilt gebruiken scheur je alles verkeerd af en snij je je aan het gemene kartelrandje die boven de rol hangt. Want dat kartelrandje is te bot om cadeaupapier mee te snijden, maar scherp genoeg om je handen aan bloederige flarden te raggen. De schaar zit aan een kettinkje dat te kort is.
aaaaargh
Geacht Tuincentrum Overvecht: Wat gaat hier nou mis? Waarom gaat het al jaren bergafwaarts? Ik kom elke keer weer totaal gedesillusioneerd thuis. Ik wil het echt proberen. Ik ben namelijk dol op tuinieren en ik koop graag spullen. Ik woon vlakbij. Ik ben de ideale klant.
Gaat het economisch zo slecht? Volgens mij doen andere tuincentra wèl goede zaken. Is het zo ingewikkeld om de boel op zijn minst een beetje schoon te houden? De aangeboden waar gezellig neer te zetten?
Ik wil best helpen. Bel me.
Met vriendelijke groet,
Chantal. Een klant.

1 opmerking:

  1. Wij komen niet meer bij Overvecht. De eerste keer dat het tegenviel was aantal weken na kerst. Oke, wisseling van seizoen, binnenkort nog eens proberen. Maar iedere keer werd het alleen maar minder. Jammer, was ooit zo'n leuke winkel.
    Ik weet niet waar je precies woont, maar probeer Aralia in Hellevoetsluis eens!

    BeantwoordenVerwijderen