maandag 6 maart 2017

Hoeveel aarde gaat er in een moestuinbak van 1 vierkante meter?

TWEEHONDERDVEERTIG LITER BIOLOGISCHE MOESTUINAARDE. 

Ja. Je leest het goed. 240 Liter. Zoveel aarde kwam er uiteindelijk aan te pas om dat hele kleine bakje in de voortuin te vullen. Ik wilde eigenlijk de tweede bak ook vullen maar er pasten gewoon niet meer zakken aarde in de auto! En ik was nog wel met de gezinsbak van mijn verkering naar het tuincentrum gegaan. Dus aan mijn inzet heeft het in ieder geval niet gelegen. 

Ik heb meteen maar even de tuinbonen geplant. De worteltjes van de bonen kwamen al door de onderkant van de zaaipotjes heen, dus die waren er al wel aan toe. Ik heb ze flink ruim gezet, en nu twijfel ik of ik er nog meer zal zaaien. 


In het tuincentrum had ik ook nog een zakje radijs-zaad gekocht en wat wortelzaad. Makkelijk scoren met die radijsjes natuurlijk (hoop ik). Want die groeien altijd (hoop ik). Zelfs in de voortuin (hoop ik). Zelfs als het dagen, wéken achtereen regent (hoop ik). 

Ik wil gewoon aan mijn dochter laten zien dat er daadwerkelijk iets groeit wat we snel kunnen oogsten. Dat oogsten alleen onder mijn toeziend oog hè, dat dan weer wel. Er wonen maar liefst vier kleuters in ons rijtje huizen. Die kleuters zoeken elkaar graag op om mild-stoute dingen te doen. 

(Zo stond m'n dochter een paar weken terug met haar vriendinnetje grind uit onze voortoendra te gooien naar passerende auto's. Althans, dat was de bedoeling, maar echt goed gooien kunnen ze nog niet. Die kóppies toen ik ze duidelijk maakte dat ze daar on-mid-del-lijk mee moesten ophouden. Of ik de meest onredelijke persoon EVER was)

Laten we hopen dat mijn tuintje met rust wordt gelaten. Om de poepende katten af te schrikken heb ik al wel een netje gespannen. Dat trok al veel bekijks van de buren. 

Verder hebben m'n dochter en ik vier soorten tomaten gezaaid. Die komen dan later in bak twee, vol in de zon tegen die zwarte achtergrond. Ik denk dat ze dat wel lekker warm gaan vinden. Hopelijk gaan ze niet bezwijken aan een schimmel, zoals de tomaten in mijn volkstuin eerder deden. De klojo's. 

Het gaat wel goed komen met deze hipsterachtige urban farming jungle, vermoed ik! Straks, als de lente komt, gaan we loungen in de voortoendra en chiazaad-avocado smoothies drinken uit jampotten terwijl we onze vintage wielrenfietsen nog eens extra in de smeer zetten. 

Groe(n)tjes!

9 opmerkingen:

  1. Veel succes en ik hoop dat je ze héél veel water moet geven want dan wordt het lekker warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor tips over je vierkante meter moestuin moet je eens kijken op makkelijke moestuin.nl er is ook een app te downloaden van de makkelijke moestuin.succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei ik liep wat achter met je blogjes. Je hebt al 2 verhoogde bakken met een tunnel erop zelfs. Veel werk al verzet dus :-)
    Hier ben ik anti-slak planten aan het planten in mijn tuin. Ik wil ze niet vermoorden dus dan maar zo. Ze eten al mijn mooie jonge plantjes op dus heb ik ook vanwege minder tijd (kleindochter die 2 maanden jonger is dan jouw kleinste dochtertje) de oplossing gezocht in de anti-slak planten. Verder alleen maar aardappels dit jaar, in de hoop dat ze die niet lusten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh, wat zijn anti-slak planten?

      Verwijderen
    2. Op deze site staan de anti-slak planten http://www.colorfulgarden.nl/vaste-planten/anti-slak-planten/20/ De slakken laten deze planten met rust :-)

      Verwijderen