vrijdag 30 juni 2017

Ik heb een TON GEWONNEN!

Ja, het is heus. Ik heb een ton gewonnen. Ik ben er heel blij mee, en mijn gezin ook. We overwogen nog even om de ton op de bank te zetten, maar uiteindelijk hebben we hem gewoon aangesloten. Op de regenpijp.
blij met m'n ton

Ik had meegedaan met een wedstrijd die ging over watervriendelijke tuinen; Dus tuinen die niet meteen volstaan met water bij de eerste de beste regenbui. 

En ik had dus een foto van onze oorspronkelijke tuin vol tegels gemaild én een foto van hoe het nu is en daar waren ze volgens mij wel content mee en dus wonnen we de tweede prijs. 






(De eerste prijs was een waardecheque van 150 euro voor een tuincentrum in de buurt, dus daar ging ik eigenlijk voor natuurlijk.) 

De prijsuitreiking was nog een heel gedoe, met een speech van een wethouder en massaal uitgerukte lokale pers, haha!  
De hele weg terug naar huis hebben we ons een breuk gelachen, want de ton is ENORM. Hij paste maar net in de gezinswagen. De voet moest op schoot.

beetje krap in de auto
 En er zat ook nog een zogenoemde automaat bij zodat je de ton makkelijk kon aansluiten op een regenpijp. Ik zeg makkelijk maar dat kostte nog een hoop tijd en gevloek en gewanhoop. 
Maar hij staat! En de groenten in de voortuin varen er wel bij, heerlijk fris regenwater uit de gieter. 

Zo is de worteltjesoogst werkelijk spectaculair!

En dit is pas één handje vol! We kunnen nog wekenlang wortels uit eigen voortuin eten. Geen straf want ze zijn heerlijk zoet.

Ik wil nog wel een eervolle vermelding voor die ene gekke witte wortel uit de bak. Die was bizar lang! Dertig centimeter! En dat is bijzonder want de moestuinbak is niet eens zo diep geloof ik, hahaha!

Ik had ook kapucijners uit eigen tuin, maar dat was niet bijster veel en echt lekker waren ze ook al niet. Taai! Melig! Ik doe vast iets fout. Maar ze zagen er wel feestelijk uit:

Verder heb ik sla gezaaid, dat mag in de voortuin zodra ik de groene kool heb geoogst. De zaadjes kreeg ik van Diana van het immens populaire blog mooiemoestuin.nl. Als je vragen hebt over je moestuin moet je bij Diana zijn!



En dan komen er nog tomaten aan en courgettes...En dat allemaal in twee vierkante meter moestuin! 


Nu nog heel even over de achtertuin en de daarin wonende luizenpopulatie. Ik had vijftig lieveheersbeestjes-larven uitgezet in de hoop dat die de bladluizen op zouden eten. Nou. Niks d'r van. De luizen lachen me recht in mijn gezicht uit en ik heb de larven nooit meer teruggezien. Ze waren van het driestippelig lieveheersbeestje, maar de lieveheersbeestjes die ik zie hebben allerlei kleuren en allerlei stippen, maar nooit drie. Of zes. 


Geld terug! Waar zijn mijn larven gebleven? En wie heeft er dé oplossing tegen luizen. Zwarte luizen, kleine groene luizen, hele grote groene bladluizen...Ik heb ze allemaal.
HELP!

Verder geniet ik nog steeds enorm van mijn nieuwe -prijswinnende- watervriendelijke tuin. Het is hier fantastisch! Ondanks het flutterige zomerweer van de afgelopen week. Regent mijn ton wel lekker vol, dat dan weer wel.



Groe(n)tjes!

7 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met die knots grote ton! Wel lekker regenwater voor de planten. Ik heb bouwemmers van de Action her en der verspreid staan in mijn tuin, maar nog steeds te weinig blijkt.
    Wat groeit je groente goed! Ik heb alleen aardappels gepoot dit jaar. Weinig omkijken op water geven na en zelfs dat... Mijn aandacht gaat uit naar het oppassen van kleindochter van vandaag 9 maanden. Wat is jouw dochtertje alweer gegroeid! Kan ik dus over 2 maanden zo groot hier verwachten :-) Leuk al die ontwikkelingen, het gaat zo hard!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag toevallig in Gardner's World gezien over zwarte luizen... top waar ze inzitten afbreken en zo dus verwijderen. Heb je er meteen heel veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb ik gedaan bij de tuinbonen en dat werkte in principe prima! Maar nu zitten ze op allerlei soorten bloemen en om nu alle knoppen er maar meteen uit te trekken....hahahaa

      Verwijderen
    2. Nee, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Lastig probleem. Sterkte!

      Verwijderen
  3. Het is het eerste jaar.
    Die luizen waren er wel,maar lijden een kommervol bestaan.
    Nu wordt er van de tuin gehouden er is heel veel groen, dus eten.
    Volgend jaar is het meer genormaliseerd denk ik.
    Die capucijners snap ik niet.
    Probeer volgend jaar de Amsterdamse capucijners eens( Vreeken)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou het kunnen dat ik ze te laat geoogst heb? Of niet lang genoeg gekookt? Nou ja, geen idee dus. Ik ben gisteren de luizen te lijf gegaan met een zelfgemaakte spray van water, groene zeep en spiritus. Je moet toch íets....

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen