maandag 10 augustus 2015

Een pseudo-inzinking door een pseudo-schimmel

Volgens mij ben ik nu definitief van mijn roze moestuinwolk gevallen. Mijn tomaten zijn ten prooi gevallen aan de gevreesde pseudo-schimmel phytophthora. Althans, na woest gegoogle kwam ik daar achter. Het gaat voornamelijk om de tomaten die buiten het minikasje stonden. Die waren eerst platgewaaid door de zomerstorm des doods, en nu dus aangetast door die smerige aardappelziekte. 
mooi klote
En stinken! Niet normaal. Echt zo'n vieze rottende rotlucht. En dan moet je dus die zooi zsm zien te verwijderen. Ik heb alle tomatenplanten uit de grond staan rukken (en dat voel je de volgende dag in je rug, mark my words) en toen wist ik even niet goed wat ik er mee moest. Op de composthoop mag niet, meeslepen naar huis voor de ondergrondse container ging ook al niet want ik was met de fiets. 
Dankzij Diana van mooiemoestuin.nl weet ik nu dat ik straks alle planten weg moet halen van de tuin, omdat ze anders allerlei andere zooi gaan aansteken met hun pseudo-schimmels. 

this is the end my friend
En je mag op dat plekje vier jaar lang geen tomaten of aardappels kweken. Grrrr. 


Het zou wel erg jammer zijn als de phytof..ter..fietof...fietfie... nou ja, die ene ziekte dus, ook de tomaten in het minikasje zou treffen. Want daar komen nu net megaveel bloemetjes aan.

En ook de aubergientjes zien er goed uit! 

Verder blijk ik héle grote bloemkolen (vrij naar André van Duin) te hebben! Kijk nou toch wat een keurig kooltje. Alleen moet ik ze nu beschermen tegen het zonlicht.


De foto's zijn een beetje brak en dat komt door de felle zon. Want die weerkaatst dan in het schermpje van mijn telefoon en dan kan ik niet goed zien of de boel scherp is of niet. Ik heb in ieder geval een soort pakket van de bloemkool gefabriceerd. Of dit zo kan en goed is? Geen idee. We zien het vanzelf. 
bloemkool
Ik heb er één uit de grond getrokken voor thuis. Die was wellicht al iets te ver heen aangezien de bloemkool meer op een bos bloemen leek dan op een kool. Maar we merken het vanzelf: vanavond gaat ie de pan in. Met een pa-hapje. (vrij naar die ene geitenbreier Frank Noya) En om de bloemenkool te showen heb ik een zeer professioneel model ingehuurd:

En ik zit hier op m'n hurken omdat mijn dochtertje naast me stond maar op het moment suprême liep ze het beeld uit. Geen interesse. Je gaat toch niet met een bloemkool op de foto?! Zijn ze nou helemaal gek geworden. Ja toch niet dan.

Ook had ik een mooie oogst artisjokken. Die hebben we al gekookt en met een lekker zurig dipsausje van crème fraiche, mayo en augurkjes opgegeten. Heerlijk!

En er komen nieuwe frambozen! Jeej!


Tot zover het goede nieuws (en natuurlijk ook het verschrikkelijke nieuws- dat van die zieke tomaten). Dan nu het mwah-nieuws. Het wat-moet-ik-daar-nou-weer-mee-nieuws. Komt ie:

De nieuw geplante doordragende aardbeien maken veel te kleine aardbeitjes.


Mijn compostbak zit veel te vol: HELP!

Mijn courgettes worden veel te groot.


Ik laat deze maar gewoon groeien, want in Gardener's World op de BBC zag ik deze recordbrekende joekel:
hahaha
En mijn Mexican Sour Gherkins doen het ook al niet geweldig. Eerst kiemden de zaadjes bijna niet, toen werden de plantjes in de vensterbank opgegeten door de katten, toen stierf er één van de geplante zaailingen door de onverwachte kou en toen groeide de enig overgebleven plant niet zo heel best. En zaten er maar twee vruchtjes aan.

mexican sour gherkin
Tot zover het nieuws. 
Gelukkig gaan de pompoenen en bloemen wel als een malle. Ben benieuwd hoe ik die pompoenen moet oogsten. Daar moet tenminste één sterke man aan te pas komen denk ik.


Ik vind eigenlijk dat de foto geen recht doet aan deze pompoenen. Ze zijn veel groter dan ze hier lijken. Zei zij verongelijkt. 

De wilde bloemenmix verschaft mij nog steeds zeer veel plezier. Geweldig om te zien wat er allemaal op komt zetten, en hoe uitbundig alles is qua kleur. 



Deze unit komt ook uit dat zakje. Waanzinnig groot ook- komt bij mij tot aan m'n schouders en ik ben 1.76m. 


Volgend jaar koop ik wel tien van dat soort zakken zaad en gooi ik die halve tuin vol éénjarigen. 
De vlinders weten me inmiddels ook te vinden, te midden van die toendra vol saaie groenten op de rest van het complex. 
blauwtje

En toen ging ik naar huis, met fietstassen vol oogst en gemengde gevoelens over die tomatenzooi. 
savooiekool, witte kool, tomaten, sperziebonen, artisjokken, snijselderij, courgettes, bloemkool
Groe(n)tjes!

2 opmerkingen:

  1. Ik heb weer genoten van je belevenissen balen van die tomaten rot ziektekiemen en dat je daar nog jaren last van kan hebben weer wat geleerd enu pompoensoep voor heel de studio int verschiet hahaha greetz Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ellen, inderdaad best wel balen van die tomaten! Die ene pompoen is inmiddels verloot onder de luisteraars, maar ik heb er nog veel meer in de tuin staan! Groetjes en bedankt voor je reactie!

      Verwijderen