vrijdag 19 juni 2015

Een dodelijk drama en hard gaan op Maggi

Mijn tuinierhobby heeft een onschuldig leven geëist. Lieve Libelle, dit was echt de bedoeling niet. Maar ik wist niet beter. Ik wist niet dat het net over de frambozen te grote mazen voor je heeft. Groot genoeg om doorheen te kruipen, maar te klein om uit te ontsnappen. Ik kon je van de week nog redden uit het doperwtenperk. Maar nu was ik te laat. Sorry. 
RIP Libelle
Toch heeft al mijn nettenwerk wel nut op het gebied van de opbrengst in zacht rood fruit. Eén voor één worden de frambozen mooi en sappig. En ze zijn erg zoet. Veel lekkerder dan die frambozen die je voor vijfhonderd miljoen miljard euro moet kopen in de supermarkt. 

wat een knapperd
Maar goed, je moet dus draconische maatregelen nemen om je bessen en frambozen zo gaaf te houden. Ik ben begonnen met het bouwen van een soort kooi toen ik enorme vogelflatsen aantrof op de aalbessenstruik. Paar bamboestokken in de grond geramd en een net er overheen. Het ziet er niet uit maar het doet de truc. (ja ja ik wéét dat dat geen Nederlands is)

En moet je zien wat al dat gepruts oplevert! Een enorme opbrengst. Ik weet niet wat me overkomt! Ik ben door het dolle heen! Ik laat alles lopen! 
Oké, dat niet. Maar blij ben ik zeker.

Verder wil ik totaal terugkomen op mijn tuinbonenhaat. Ik heb ze gezaaid, ook al vond ik tuinbonen eigenlijk niet te vreten. Ik kende ze alleen maar als grote, bittere, harde of melige, grijzige knotsen uit de supermarkt.

Toen de tuinbonen van de week klaar waren voor de oogst (ondanks die vieze zwarte luizen d'r op, huuuuuu) had ik een lading naar m'n ouders gebracht die bijkans in extase verkeerden bij het verorberen ervan. 

Schoorvoetend heb ik ze toen ook maar geplukt voor ons eigen huiselijk gebruik en wat blijkt? Ze waren SUPERLEKKER. Maar dan ook echt SUPERSUPERLEKKER. Beetje bonenkruid er bij, klontje roomboter en smullen maar. Niks bitter. Niks hard. Niks raar mondgevoel. Heerlijke soepele boontjes die bijna fris smaken.
tuinbonen, doperwtjes, peultjes uit eigen tuin en gegrilde kip en aardappelgratin
Qua culinair genot kijk ik ook uit naar de eerste courgettes. Ik had wat courgettes gezaaid in de volle grond, die deden niks. Toen zaaide ik thuis wat courgettes, die deden het prima en gingen uiteindelijk de grond in. En toen kwamen de eerder gezaaide courgettes óók nog op en nu is het een uit de hand lopend courgette-festival in de tuin. Help! Straks pas ik er zelf niet meer bij. 

ik zoek nog recepten voor de bloemen!
De pompoen gedraagt zich ook schandelijk opdringerig. Die groeit precies de verkeerde kant uit. Hup, zo recht de groeitunnel in waar mijn kooltjes hun best staan te doen. Neeheee stomme pompoen!!! Ik had juist bedacht dat je de andere kant op zou gaan. Zucht.
Maar ik had ook eigenlijk niks anders verwacht. Het is eindelijk weer eens gaan regenen, na weken en weken van droogte. En dan gaat het hard natuurlijk. Nu alleen nog wat hogere temperaturen en dan gaan we LOS! Hoop ik. 

Oost-Indische Kers
Tot slot nog even een blik in de Lidl-kas. Ik heb biologische tomatenvoeding gekocht die verdacht veel lijkt op Maggi. Je weet wel, die smaakversterker die je oma door de erwtensoep doet. Het spul ziet er uit als Maggi en ruikt naar Maggi. Ik durf het niet te proeven maar wil er een fiks bedrag op verwedden dat het ook smaakt naar Maggi. ANYWAY. De tomaten gaan er hard op.



Ik heb de komende twee weken vakantie. Hopelijk heb ik dan iets meer tijd om in de tuin te prutsen dan normaal. Er moet weer een hoop gewied worden. Ook moet ik een beetje gaan verzinnen of ik dit volgend jaar weer wil doen. Ik geniet me suf maar het is erg moeilijk te combineren met een fulltime baan en een gezin. Er komt veel neer op de schouders van mijn wederhelft. Die doet het huishouden terwijl ik tuinier. 

En ik voel me constant schuldig. Schuldig als ik op de tuin bezig ben en schuldig als ik thuis ben en het idee heb dat de tuin aan het verpieteren is. Een moeilijke kwestie. Als ik met pensioen was zou ik het wel weten. Geen wonder dat de meerderheid van de tuinders op ons complex 60+ is. 

Ach, ik heb nog een half jaar.

begin januari vs. half juni

Geen opmerkingen:

Een reactie posten