zondag 19 juli 2015

Alles gaat goed. Hè, wat saai zeg.

Hoera! Het regent! Het gevoel dat ik als kind kreeg als het sneeuwde (jiiihaaaa) heb ik tegenwoordig als het regent. Een lekker miezerig weertje of een flinke plonsbui en dan een graadje of 21: I love it. Want de planten love it. En dus love ik it.
spruitkool, savooiekool, bloemkool en het nodige onkruid
Waar ik niet zo dol op ben is de totale ontploffing van al het onkruid. Want het is natuurlijk niet zo dat alleen je zuurgezaaide plantjes al die regen lekker vinden. Dat wordt weer keihard wieden straks. Maar nu even niet. Want nu regent het. En kijk ik in m'n huispak naar Bassie & Adriaan. En straks de Tour.


Gisteren was het nog stralend weer. Dik genieten! Alle gladiolen zijn nu ook uitgekomen. Nu hebben alle bollen die ik maanden geleden heb gepoot zich van hun beste kant laten zien.
dáág pauwoog
Ik keek nog eens bezorgd naar mijn stambonen. Die struikjes blijven maar zo klein! Het zakje met zaden had ik weggegooid dus ik weet ook niet of dat normaal is of niet. Maar toen ik een aantal blaadjes opzij schoof stond mij een aangename verrassing te wachten:

plukbare bonen!
En ze smaken extreem sperziebonerig. Ze deden me denken aan bonen uit grootmoeder's tijd- toen je nog niet sperzieboon zei maar spercieboon. Lekker hoor!

een lieveheersbeestje draait een drolletje
Verder valt het mij op dat veel tuinders dingen aan het rooien zijn. Ik heb zelf (om niet achter te blijven) mijn ouwe tuinbonen uit de grond gerukt en te drogen neergelegd. Mijn compostbak zit nokkievol dus daar kunnen ze sowieso niet bij. Het wordt wel een kale boel op de rest van het complex:
de buren
En dan moet je voor de grap die tuin van mij eens zien:
BAM!
Haha! Ik vind die tuin van mij echt het allermooiste. Goed hè? Ik heb als één van de weinigen ook superveel bloemen in de tuin gezet. Andere mensen hebben waarschijnlijk thuis een 'normale' tuin met bloemen (of misschien zelfs wel een voor- én een achtertuin- zwijmel!) maar ik heb niks. Ja, okee, een binnenplaatsje. Waar amper plek is voor 2 volwassenen, 1 kind en 2 katten, laat staan voor de innig gewenste bloemenzee. 

Dus leef ik me uit op het complex. Ook tot grote vreugde van de bijen, hommels, vliegen, vlinders, libellen....
echinacea
En soms verschijnen er ook bloemen die je niet zo had bedoeld. Maar die ook prima welkom zijn, hoor. Doorgeschoten bietjes, verdwaalde zonnebloemen, korianderbloemetjes en nog veel meer geinigs. 

de zonnebloemen waarvan bijna iedereen zei dat het onkruid was
Van m'n vriendinnen had ik voor mijn verjaardag een grote zak gemengde/wilde bloemenzaden gekregen. Die heb ik leeggeschud op een kaal plekje en zie hier het resultaat! SUPERLEUK!  

wilde bloemen- niet voeren aub
Maar het gaafst vond ik van de week de ontdekking van de eerste artisjok! Woehoeiiii! 

Het is natuurlijk nog een artisjokje van niks maar ik ben erg blij. Ik las een tip op Mooiemoestuin.nl : Dat je de bloemknop kunt beschermen tegen luizen door er een pantykousje omheen te binden. Laat licht en regen door, rekt mee met de groei maar geeft die beestjes geen kans. Slimmmmm. Maar ik vrees dat als ik nu met verknipte panty's in de weer ga, ik nooit meer serieus genomen word door de tuinbuurmannen. 


Ik ben ook opeens de trotse eigenares van allerlei best wel grote pompoenen. Ik voorzie dat ik al die dingen ook weg moet gaan geven, net als mijn bietjes en courgettes. Reserveer NU alvast UW pompoen!
(Overigens heb ik geen idee wanneer ze 'klaar' zijn en geoogst kunnen worden.)
Black Prince
En....We hebben de allereerste tomaten uit eigen kweek gegeten! Smaken TOTAAL anders dan 'gewone' tomaten, ook weer veel tomateriger (als dat een woord is, maar waarschijnlijk niet) en zeker deze zwarte prins is overheerlijk vlezig en sappig maar zonder nattig te zijn. Grote aanrader.

Nou, dat was hem weer! Tot snel en vergeet niet de start van het tv-programma Ik Moestuinieren mee te pakken, donderdag 23 juli 17:23 uur op TV Rijnmond. (elk uur herhaald)

Groe(n)tjes!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten