maandag 6 juli 2015

Veel te veel grote groene knotsen- waaaah!!

Ik had geen flauw idee toen ik aan deze tuin begon, nu zes maanden geleden. Ik had echt geen flauw idee dat ik in staat zou zijn om zo godsgruwelijk veel voedsel te kweken. 



Ik dacht: ach, ik zaai gewoon lekker veel, want dan kan er ook veel mislukken en hou ik nog een beetje over. 

Mijn wederhelft dacht: we moeten een grotere koelkast kopen voor al die groenten die straks geoogst gaan worden. 

Mijn wederhelft had gelijk. Voor de tweede keer deze week een volle bak courgettes en bieten mee naar huis genomen. Aaaaargh! 


Oh! En ik had ook een aardappeloogst. VIER rode aardappeltjes trok ik vandaag uit de grond. En dat terwijl ik de afgelopen maanden keihard heb gestreden om alle aardappelplanten uit de grond te krijgen. 

Maar goed, de wanhoop over de enorme toevoer van courgettes kreeg de overhand. Want; hoeveel courgette kan een normaal mens verdragen? Geen vijf per dag toch? Daarom nam ik drastische maar leuke maatregelen: Ik zette ze aan de straat.
neem mee! GRATIS! ALSJEBLIEFT!! HELP ME TOCH!
Elke dertig seconden ging ik kijken of er al iemand een courgette had meegenomen. Na een kwartier was ik nog geen enkele courgette kwijt. Dat viel tegen. Toen maar een oproepje op Facebook geplaatst. Prompt kwam de buurvrouw van het einde van de straat een groene knots uitkiezen.

En langzaam maar zeker raakte de plukmand leger en leger. Ik kreeg daar een voldaan gevoel van. En vandaag mocht ik na een lange dag ploeteren in de tuin (heet! zweeeet!) aanschuiven bij mijn ouders. En mijn moeder had lekkere dingen gemaakt van mijn groenten:
lekker oubollige haring-bietensalade
Salade met gegrilde courgette en rucolapesto (uit de Allerhande)
Alles was even heerlijk, maar mijn moeder kan dan ook uitzonderlijk goed koken. Ze bood aan om jam te maken van mijn frambozen, dus ik had er eventjes 'een paar' geplukt.
(bijna) een pond frambozen. Winkelwaarde: 13.000 euro
Ik voorzie nog duizenden courgettes die geplukt en verwerkt moeten gaan worden. Hoe kan zoiets? Simpel. Men neme vier zaden. Men stoppe die in de grond. Men merke dat de zaden niks doen. Men neme nog vier zaden. Men stoppe die óók in de grond. Men ziet dat opeens ALLE zaden kiemen en groeien en doen. Men heeft ACHT FOKKING ENORME COURGETTEPLANTEN. 

dit was in april
Maar het lijkt er nu op dat ik een goede oplossing heb gevonden voor de courgettes. Daarover later meer (als het daadwerkelijk is gelukt).

Verder heb ik vandaag lekker wat uitgebloeide dode dingen uit de grond getrokken, de tomaten gediefd en opgebonden, wat sojabonen geplant, alles water gegeven (ook mezelf) en gewied. En lekker zitten genieten van het uitzicht. 


En ik heb aan een zelfgekweekte groene peper zitten knabbelen. Weet wat je eet, nietwaar?
peper: chilaca
En hij was heel raar pittig. De eerste vijf minuten smaakt ie naar groene paprika, en als je al bijna bent vergeten dat je een hap hebt genomen komt er een soort hete bitterheid naar voren. En daar heb je dan een half uur last van. Best vies eigenlijk. 

Ik heb een vraag. Waarom blijven mijn Mexican Sour Gherkins zo ieniemienie klein? Ik dacht dat ze zo groot als een redelijke augurk zouden worden. Misschien heb ik de Hobbit-versie aangeschaft?


Och, ik heb zoveel foto's gemaakt vandaag. Ik zal je er niet mee lastigvallen. Alleen nog even mijn mooiste dahlia's: 

Groe(n)tjes!

2 opmerkingen:

  1. Hahaha...ik trap ook altijd in de courgettehumor. En dan zit ik met te veel planten en veel te veel courgettes. Moestuinieren doe ik nu al zo'n 7 jaar en ik trap er nog steeds in.

    Groet,
    Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, ik dacht al dat het een beginnersfout was! Maar mijn collega's/familie/buren eten er goed van en dat vind ik dan wel weer erg grappig!

      Verwijderen