maandag 28 september 2015

Klef gedoe en een zwart gat

Heeee.....
Fuzzy Face
Een nieuwe bewoner van de tuin! Opeens heb ik een mini-zonnebloempje, de Fuzzy Face. Hij is nog niet echt heel enthousiast aan het bloeien, maar deze bij lijkt er toch blij mee. Een blije bij. Moet je eens 20 x snel zeggen. 


Verder blijkt het een beetje een aflopende zaak te worden op de tuin. Vandaag kreeg ik hulp van mijn teerbeminde Biem, die me hielp de courgetteplanten te rooien en een enorm gat te graven voor het nodige tuinafval. 

Wel een gek idee dat ik dan vandaag de laatste 'gewone' courgettes heb geoogst. En dat de courgette-tsunami afgelopen is. De bolcourgettes mogen nog even blijven, die zijn namelijk enorm goed bezig. 


courgettes assorti
Nou, nog maar even van genieten dus. Mijn moeder heeft twee grote bolcourgettes meegenomen, zij gaat er soep van maken die ze dan zal serveren ín de uitgeholde bolcourgette. Ik ben heel erg benieuwd of dat wat gaat worden!!
doorgeschoten sla
De courgettes waren niet de enigen die vandaag dood moesten van mij. (Oooooh wat klinkt dat vreselijk als je dat zo opschrijft!) Zo waren daar ook: De doorgeschoten sla. Meer dan de helft van de palmkool. De zonnebloemen. Alles ging in de kuil.
zonnebloem met kever
De pompoenen waren dit eerste moestuinjaar een onverwacht succes. Ze werden werkelijk enorm. Ik raakte daar een beetje van in paniek, want wat moet ik met joekels van 17 kilo? Als ik nou net als oma 7 kinderen had gehad was er niks aan de hand geweest. 

De oplossing: In stukken hakken en weggeven. Of niet in stukken hakken en weggeven. Zo woont één van mijn pompoenen (Jeroen) nu op een aardappelboerderij in de Hoeksche Waard. 

Het gaat wel ver om je pompoenen namen te geven. Dat geef ik toe. Ik ben een hele GEKKE MEID HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! 

Ahum. Er komen weer vijf nieuwe pompoenen aan.

Karel en Sofietje
Maar goed, vandaag dus weer eens lekker wat gedaan op de tuin. Het is daar de afgelopen weken bijna niet van gekomen. Het was rotweer en ik had het druk. Toch vond ik de tuin er niet vreselijk slecht bij liggen. Zelfs de spruitjes zien er acceptabel uit. 
spruitjes
Uiteindelijk heb ik lekkere sla geoogst en ook een enorme berg gele cherrytomaatjes. De enige tomaatjes die niet aangetast werden door die ene rotschimmel. 
aurantiacum
Het schijnt een wild tomaatje te zijn, misschien dat de struik zich daarom niks aantrekt van de phytophthora. Al die moeilijk gekweekte zwakke rastomaten bezwijken, maar deze blijft maar nieuwe vruchtjes maken.

lollo rosso
De sla was an sich heerlijk. Beetje jammer alleen dat ik een veel te zure dressing had gemaakt, waarmee ik het min of meer heb verziekt. Sinds ik een man heb die heerlijk kookt ben ik het verleerd. 

Ik was een tijdje terug nog wel een beetje boos geworden op diezelfde man. Die waagde het om in de supermarkt een bakje Italiaanse Mix te kopen, met daarin ALLEEN MAAR KRUIDEN DIE IK GEWOON IN DE TUIN HEB STAAN!!! En die we amper gebruiken! Bovendien ligt mijn tuin náást de supermarkt. 


ook nog uit Hongarije!! Of all places
Maar!! Vandaag heeft diezelfde man zich helemaal weer bewezen als beste van de hele wereld door voor zijn avonddienst dat enorme gat in de tuin te graven. 

ik hou van jou schatje <3
En iedereen denkt nu natuurlijk: 'Ja ja, lekker belangrijk, al dat kleffe gedoe. Kom op mens! Wij willen weten hoe het is met het bouwwerk van de Buurmannen!'

Okee, komt ie:

bijna af!
En het is.... (parapappaaaa parapappaa) ...een...(ooh ik hou het niet meer)...schuurtje!! Ja. Spannend hè. 

Tot slot nog even de bos bloemen die in de tuin heb geplukt voor m'n moeder die deze dag in de tuin mogelijk heeft gemaakt door op de kleine te passen. 

Groe(n)tjes!


2 opmerkingen:

  1. zooo die spruitjes!! dat is mij nog nooit gelukt, geweldig! en supermooie bloemen.... goed bezig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Annemiek! Die spruitjes, ze zien er wel okee uit, maar ze zitten helemaal onder de vieze plakbeestjes hoor. Hopelijk komt dat ooit nog goed!

      Verwijderen