zondag 19 januari 2020

Daar zijn we weer! Ik moestuinieren!


Hallo, daar was ik weer! 
Na een jarenlange afwezigheid toch dit blog maar weer eens nieuw leven inblazen, wannnnnt: IK HEB WEER EEN MOESTUIN!!

Woohooo!

De laatste keer dat ik op dit medium een stukkie tikte hadden we net onze tegeltuin gemetamorfoost naar een groene oase. Ik heb heel erg genoten van die tuin, maar toch waren we toe aan een nieuwe fase in ons leven en zijn we halverwege 2019 verhuisd naar de andere kant van het land. We wonen tegenwoordig in Overijssel en zijn daar zeer content mee. 

Ik werk niet meer bij RTV Rijnmond, maar ben voor mezelf begonnen als freelance presentator, journalist, filmpjesmaker enzovoorts en dat gaat allemaal erg goed. (Ik werk nu voor RTV Drenthe, RTV Oost, Sky Radio, Radio 10, 538, Veronica, ik geef les en ik ben stationvoice bij Rijnmond)

Kortom: Alles is anders nu. En ik heb dus weer een moestuin, sinds 1 januari. Ik vind het complex waar ik nu mag gaan tuinieren zo vreselijk mooi! De vorige vereniging was ook wel prima hoor, maar lag ingeklemd tussen een supermarkt en een industrieterrein. De paden waren geasfalteerd en iedereen had iets van een schuurtje. 

Er waren veel ouwe mannetjes die van hun volkstuin steriele akkers hadden gemaakt, waar eerst een lading Roundup en ander gif op werd gespoten voordat de aardappels werden gepoot. 

Eén van die mannetjes zei een keer trots over zijn bestrijdingsmiddel: 'In Nederland is dit alláng verboden maar ik haal dit gewoon in België, daar zijn ze toch wat makkelijker met alles, haha!'

Mmmm...okeee? Niks ten nadele van België hoor, maar kap met die shit.

Anyway; ik heb dus een nieuw huis met een groene tuin en op vijf minuten fietsen een moestuin van 10 bij 10 op een prachtig groen complex, in de kom van een pittoresk dijkje. Er zijn paadjes van houtsnippers, een grote gemeenschappelijke insectentuin, een speeltuintje, bankjes, een clubhuisje, een eco-toilet en je water moet je zelf pompen. 

Er zijn allerhande tuingereedschappen te leen, er zijn 10 kruiwagens die je zo mag pakken en de gemeenschappelijke ruimte is altijd open. Je kunt je inschrijven voor moestuincursussen, schuurtjes zijn verboden en lage fruitbomen zijn toegestaan. Er mag absoluut geen gif gebruikt worden.

Vandaag ben ik er geweest met mijn jongste dochter. Ze is 3. Oudste dochter van 7 wilde niet mee dus gingen we eventjes samen. Ik had wat klusjes bedacht en de 'nieuwe' stoelen moesten even neergezet worden. (Via de weggeefhoek op Facebook had ik twee plastic kuipstoeltjes gebietst, vond ik duurzamer dan iets kopen)

Het regende echt keihard toen we aankwamen maar we lieten ons niet afschrikken en als snel brak de zon door en was het GENIETEN. Mia (die ene van 3 dus) blijkt een echt buitenkind te zijn. 

Ze wilde scheppen in de aarde dus ik heb gezegd dat ze alle groene onkruidsprietjes uit de rechtertuin mocht scheppen. Vond ze leuk. Ze gooide de sprietjes wel met een grote boog in de linkertuin, maar een kniesoor die daar op let.




Ik ging ondertussen de appelboom snoeien. Die boom staat er al een hele tijd, aan de dikke stam te zien, maar ik vond hem nogal een rommelige indruk maken. Hij nam wel erg veel plek in met al zijn woeste takken. Ook Miaatje mocht snoeien. Van tuinierheld Monty Don heb ik geleerd dat takken die elkaar kruisen er af moeten en dat de boel luchtig moet worden- een duif zou er zonder vaart te minderen tussendoor moeten kunnen vliegen. 


Mijn dochter is hier geconcentreerd een tak aan het vermoorden. En ze heeft geen rare ziekte maar roze schmink op haar wangen. 

Verder hebben we ook wat tuinbonen gezaaid. WAT NU AL JA NU AL. En ook bij het zaaien was Mia een fantastische hulp. Ik legde de bonen neer en zij ging ze toedekken met aarde. 

Ik heb een paar weken geleden voor een klein fortuin aan biologische zaden gekocht dus we gaan dit seizoen genieten van
tuinbonen
snijbonen
erwten
courgettes
radijsjes
wortelen
snijbiet
maïs
tomaten 
paprika
peper
zonnebloemen
bietjes
uien
bieslook
bosui
salie
basilicum
prei
bloemkool
peterselie
peulen
snijbloemen
en de nodige groenbemesters zoals Gele Mosterd en Phacelia.

Op het verlanglijstje staan nog de dahlia's. En ik wil een kasje. 
De eerste tomaten en pepers hebben we gisteren al gezaaid. Ook een gezellig klusje met de meiden.


En ze staan nu op zolder, op het zuiden. Hopelijk komt er snel iets tevoorschijn, ik denk dat de dames dat wel interessant zullen vinden. Ik hoop sowieso dat ik deze tuin met iets meer kinderhulp kan beheren dan de vorige. Maar als ik kijk naar hoe goed het vandaag ging, met onze peuterpuber, dan heb ik goede moed. 


















4 opmerkingen: